O-utvalget 2003 sesongen - Årsrapport

Så er enda en O-sesong over og kveldene er for lengst begynt å bli lange og mørke. Det er på tide å oppsummere årets sesong som for de fleste er over.

Årets sesong har fra utvalgslederen sitt ståsted forløpt ganske fredelig. Få tilbakemeldinger og nesten ingen klager skulle vel tyde på at de fleste har vært rimelig fornøyd med arrangørene. O-løpere er også generelt et veldig tålmodig for ikke å si møysommelig folkeferd, som klarer seg godt hvis de får en plass å parkere bilen og et kart i hånden med løypen inntegnet. Garderobe etterpå er et ukjent begrep, det klarer vi oss godt uten. Også i år viser vi en fin framgang i antall startende. Vi økte fra 6471 til 6828 startende. Det er veldig  bra når de fleste idretter sliter med tilbakegang.

Hvordan har det så gått med de mål som vi satte oss før årets sesong? For å starte med det positive først.

Løpene ble avviklet profesjonelt av dyktige arrangører. De forskjellige lagene stilte opp og tok ansvar. Noen var ikke store nok til å klare det alene, men slo seg sammen med andre lag og kunne på den måten ta ansvar for et løp.

Nesten alle arrangørene benytter nå Emit og resultatservicen har blitt mye bedre. Resultatene er nesten på nettet før vi har kommet hjem noen ganger. Synes det spesielt er verdt å nevne innsatsen Otte og Ommund har gjort her.

Kursene våre har også i år hatt god deltakelse. Det som kan bli bedre er vår evne til å bringe disse videre til aktive løpere. Kurset som ble arrangert for arrangører hadde god oppslutning og det ser ut til at mange har hatt godt utbytte av det.

Når det gjelder materiellet så har vi helt på tampen av sesongen mottatt vår etterlengtede tilhenger. Håper det blir et nyttig redskap for arrangørene. Nå gjenstår det bare å få tak i et lite lydsvakt aggregat så vil vi være ganske selvhjulpne.

Det ser også ut til at ordningen med at unge aktive løpere har fått melde seg på i de klassene de ønsker, har fungert rimelig greit.

Hva har vi ikke klart i år?

For det første har vi fremdeles ikke elektronisk kontroll med at alle startende løpere er kommet i mål. Vi har imidlertid arbeidet med det og er rimelig sikre på at vi fra neste år skal ha et opplegg klart.

Et annet mål var å få flere av arrangørene til også å tenke på de små. To av arrangørene hadde dette tilbudet i år. Hatten av for dem og la oss satse på at enda flere kan klare å arrangere noe for “småtrollene” neste år.

Ellers så klarte vi ikke å spre oss så mye ut fra sentrum når vi valgte kart i år heller så også her har vi et forbedringspotensial.

Samlet sett har det likevel vært en god sesong. Kanskje bør vi se på om vi skal løpe flere løp og ikke ta så lang ferie neste år. Så meld dere som arrangører, så klarer vi det.

Ove Oaland

Utvalgsleder

Fra rankingfører

Som nyvalgt rankingfører for årets sesong, var det en del rutiner å sette seg inn i før første rankingløp. Arrangørene har i tidligere år kunnet benytte de to programmene O-arr og Etime. For å kunne tilby løperne best mulig og ensartet resultatservice, ble det derfor fra o-utvalgets side bestemt at alle skulle bruke Emit sin programvare ved gjennomføring av løp. Dette ville også forenkle rankingførerens arbeid. Det gamle programmet for rankingføring, O-rank, ble også lagt til side og erstattet av egen­utviklet rankingføring.

Arrangørene har fulgt oppfordringen om å bruke Etime og i all hovedsak vært svært flinke til å sende resultatene til rankingføreren. Dette har dermed bidratt til å få publisert resultatene på o-utvalgets hjemmesider relativt kort tid etter løpet.

Rankingføreren har ansvaret for å oppdatere en løperdatabase. Denne databasen inneholder bl.a. løpernes ID, navn og klubbtilhørighet. Endring av navn og klubb­tilhørighet må meldes til rankingføreren. Databasen er tilgjengelig på hjemmesidene og forenkler arrangørenes arbeid med registrering av løpere for hvert løp.

En slik gjennomført bruk av Etime som vi har hatt denne sesongen har avdekket noen mangler og svakheter i programmet, og disse vil forhåpentligvis bli rettet opp før neste sesong. Det har også vært noen få tilfeller av "svikt" hos arrangøren som har ført til mye etterarbeid for arrangør og rankingfører. Det dreier seg om bruk av veldig gammel løperdatabase, manglende registrering av innkomne løpere i databasen og bruk av annen programvare enn Etime.

På den annen side var resultatene fra årets siste løp i Sørmarka tilgjengelig på hjemmesidene allerede fredagen etter løpet. Raskere går det ikke an å få det, med tanke på arrangørens etterarbeid, kontroll og oppdatering av ranking og publisering. En takk til Otte Omdal for publiseringen på nettet.

Vervet som rankingfører har vært både interessant og utfordrende.

Rankingfører

Fra materialforvalter:

Sesongen 2003 har stort sett vært problemfri hva utstyr angår, med unntak av noen tilfeller. Det ble i vår kjøpt inn en ekstra avleser som skulle brukes opp mot pc. Erfaringsmessig viste det seg å gi en del programfeil, slik at en nå foretrekker gammel type avleser til pc. Dette ser da ut til å være problemfritt. Ellers har det vært en klage når det gjelder terminalene. Det viser seg at det er  to terminaler hvor "ørene" er brukket av. Av denne grunn er det kommet klage hvor det menes at terminal ikke virker. Dette er da ikke tilfelle. Terminalene fungerer like godt elektronisk, men altså styringen til brikken mangler. Årsaken til at "ørene" er brukket har vært for liten kasse slik at terminalene har kommet i klem når lokket har blitt låst.

Det er nå blitt laget en kasse til, slik at en unngår at flere terminaler knekker "ørene".

På Bærland i høst ble terminal 53 utsatt for hærverk(knust), og på Essoplukken sluttet terminal 82 å virke. Dette er dessverre ting som kan skje, men jeg synes at arrangør taklet dette fint. Har nå supplert opp kassen med nye terminaler. (se nettsiden). Vi har nå kjøpt inn tilhenger for alt utstyret slik at det blir lettere for arrangør å hente levere utstyr.

Som sikkert noen la merke til ble tilhengeren brukt på siste rankingløp i Sørmarka Den er lakkert i "o-farver" av Braathens og er passe stor slik at de fleste biler/sjåfører kan dra  denne.

Håper at alle arrangører tar godt vare på denne og resten av utstyret.

Fra kart og terrengfordeler.

2003 sesongen er over og det er tid for et tilbakeblikk. Hvordan har vi klart å avvikle sesongens løp, hvilke erfaringer har vi gjort, og hvordan kan erfaringene være med på å heve kvaliteten på arrangementene ytterligere?

Det er en god sesong vi har lagt bak oss, og som vanlig takker vi alle som har vært med å arrangere løpene. Noen bedrifter har arrangert løp på egen hånd, og vi registrer at vi i år har fått flere nye ”allianser”, der bedrifter har samarbeidet om løp.  Resultatet ble at vi fikk sydd sammen terminlisten i rimelig god tid til sesongstart.

På fjorårets årsmøte ble det bestemt at vi ikke skulle annonsere hvert enkelt løp i meldingsbladet. Vi skulle bare ha med terminliste og henvisning til hjemmesiden vår. Dette skulle vært et prøveår for å samle erfaring med denne form for utlysing av løp, men slik gikk det ikke. Annonse for de fleste løp ble rykket inn i bladet, og vi mangler et ordentlig grunnlag for evaluering av dette forsøket. For den kommende sesong håper jeg vi kan gjøre et nytt forsøk. Annonser for løp bør etter min mening bare rykkes inn når arrangøren ber spesielt om dette. Arrangøren skal i tilfelle betale innrykkingen selv.

Forberedelsene til ny sesong starter snart opp. Skjema for søknad om løp for 2004 sesongen blir sendt ut før jul, og vi ber om at alle nytter anledningen til å få oppdatert navn på oppmann/kontaktperson i klubben.

Det har ikke vært noen nye løp på denne sesongens terminliste, men Ganddal IL hadde i år som i fjor et langløp i vårsesongen. Dette kan etter hvert utvikle seg til en ”klassikker” på samme måte som Hardhausen?

”Klubbmesterskapet ” som Ganddal har avsluttet vårsesongen med, var i år fjernet fra terminlisten, da det etter hvert ble for liten interesse for løpet.

Det  nesten bare positive tilbakemeldinger både på løyper og avvikling av løpene.  Jeg synes løypeleggerne har blitt stadig flinkere til å utnytte terrengene på en god måte, og den tekniske avviklingen av løpene synes å gå bedre for hvert år som går. Utfordringen til neste år blir å få på plass en kontroll av alle løpere som starter, slik at vi får kontroll med at alle løpere er kommet i mål.

Finner også i år grunn til å trekke fram løpene til Statens Vegvesen og Vikevåg trelast/

Gjesdal kommune/Lyse BIL. De hadde også i år barneparkering og småtroll. Hipp hurra for at de holder fram med dette tilbudet.

I et løp denne sesongen var postkode på to poster forbyttet, noe som førte til at to løyper ble annullert i dette løpet. Det er synd når slike uhell inntreffer, men det minner oss alle om at vi ikke skal slappe av på kontrollarbeidet.

Ved et par anledninger sprang løperne gjennom samlingsplassen på vei ut i løypa, eller på vei inn. Dette må vi forsøke å hindre når løpene planlegges.

Vi bestemte at vi ikke skulle ha sprintløp, men kortløp. Jeg synes imidlertid at vi kan jobbe noe mer med løypene i disse løpene, slik at de får mer sprintkarakter. Med det mener jeg at vi har relativt mange poster og mange retnings-endringer.

Heldigvis er det de positive erfaringene og minnene vi sitter tilbake med etter endt sesong. Alle løypeleggere og arrangører gjør sitt beste, og da er det ikke grunn til å dvele for lenge ved eventuelle ”skjønnhetsfeil”. Vi takker heller for innsatsen til både løpere og arrangører, og ønsker alle tilbake i løypene i 2004.

Totalt har vi stått for 19 løp denne sesongen. Av dem er 15 individuelle rankingløp.

Hei & Hå stafetten

RM - individuelt

RM - stafett

Aftenbladløpet

I tillegg hadde vi disse løpene på terminlisten:

Ganddalsløpet

Hardhausen(Sandnes IL)

Diverse treningsløp i samarbeid med aktive lag. (Høst og vinter karusell, samt natt O-løp)

Til rankingløpene ble følgende kart benyttet:

Njåskogen, Kubbetjørn, Berget, Haugstadskogen, Vikeså, Sørmarka (2 løp), Kringleli, Kalbergskogen, Hålandsskogen, Lauvås, Bogafjell, Bærland, Melshei og Dale.

Terminliste for årets høstkarusell og for natt-orientering  ligger ute på hjemmesiden til o-utvalget. Høstkarusellen startet opp 18. oktober, mens vi måtte vente til 29. oktober før natt løpene var i gang.

Anders Svindland

Terrengfordeler

Fra kursansvarlig:

Det er i 2003 avholdt følgende kurs (tall i parentes er antall deltagere i 2002):

2 Nybegynnerkurs:                    Stavanger         22 (17) deltagere

Ganddal            13 (15) deltagere

1 Løypeleggerkurs:                    Ganddal              6 (9) deltagere

I tillegg ble det avholdt et kurs i bruk av EMIT for arrangører i Statoils lokaler på Forus den 18. mars 2003.

Frode og Fredrik Sandal var instruktører på kursene på Ganddal. Svein Joa og Jan Krag var instruktører på kurset i Sørmarka.  Vi har mottatt gode tilbakemeldinger på kursene. Takk til instruktørene for godt arbeid. Takk også til Oddbjørn Nevestveit som skaffet lokaler i OD til kurset i Sørmarka.

Nybegynnerkursene ble annonsert med påmeldingsfrist 7. mars. Da fristen var gått ut var det påmeldt til sammen 15 deltagere og kretskontoret ba om at det ble vurdert å slå sammen de to kursene. Det var det fornuftig at vi ikke gjorde for det kom altså hele 20 påmeldinger etter at fristen var gått ut. At mange er sene skaper en del ekstraarbeid så det er ønskelig at fristene, så langt det er mulig, blir overholdt til neste år.